woensdag 15 juli 2009

thomas bernhard - een kind (fragment)

‘Mijn grootvader had me alle mogelijkheden om de brug ineen te doen storten gedemonstreerd. Met springstof kon je alles vernietigen, als je maar wilde. Begrijp je, zei hij, in theorie vernietig ik elke dag alles. In theorie was het elke dag en op elk gewenst moment mogelijk alles te verwoesten, ineen te doen storten en van de kaart te vegen. Deze gedachte vond hij het meest grandioos. Zelf maakte ik me deze gedachte eigen en speel er heel mijn leven mee. Ik dood wanneer ik wil, ik laat ineenstorten wanneer ik wil. Ik vernietig wanneer ik wil. Ik vernietig wanneer ik wil. Maar theorie is enkel theorie, zei mijn grootvader en stak vervolgens zijn pijp aan.’

uit: Thomas Bernhard Een Kind (vert. P.P.J. Klinkenberg - Arbeiderspers 1984)